Fieldtrip - Reisverslag uit Karuah, Australië van Marleen Kleijn - WaarBenJij.nu Fieldtrip - Reisverslag uit Karuah, Australië van Marleen Kleijn - WaarBenJij.nu

Fieldtrip

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

07 September 2009 | Australië, Karuah

Hallo allemaal!

Dit reisverslag zal ik beginnen met een tip: Lees elke dag je email en zorg ervoor dat je ook alle email ontvangt die je zou moeten ontvangen. Wanneer je dat namelijk niet doet kan het zijn dat je een keer in de volgende situatie terecht komt:

Op donderdagochtend 9 uur begin je vol goede moed (ahum) aan je geplande collegereeks van 4 aaneengesloten dagen. Donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag heb je college van één en hetzelfde vak.... denk je.

Alle studenten in de class heb je weleens gezien bij een ander vak dat je op dinsdagmiddag volgt, maar je hebt ze nooit echt gesproken. De docent komt binnen en begint zeer amusant te vertellen over een plaatsje genaamd ‘Karuah’ (spreek uit karoeha) . Het blijkt een erg klein dorpje te zijn, 2.5 uur ten noorden van Sydney, dat door de aanleg van een nieuwe highway (bypass) veel pauzerend verkeer en daardoor veel geld misloopt.

De docent blijkt een comedian en vertelt plotseling het verhaal van een Koreaanse uitwisselingsstudent, die in de veronderstelling was dat de hele klas op kosten van de RTA (overheidsorgaan dat snelwegen beheert) naar Korea ging voor een weekend! In de bus moest hij zijn ouders opbellen dat hij niet naar Korea kwam, maar naar Karuah. Hahaha iedereen in de klas begint te lachen .... EN DAN dringt het tot je door!!! Dit weekend heb je geen colleges... je gaat drie dagen naar Karuah voor een onderzoek naar de economische en sociale gevolgen van de bypass! ...

Het stadje telt zo’n 1500 inwoners, heeft geen supermarkt (er is wel draagvlak voor 5 slijterijen), heeft een RSL club (returned services league Australia, soort club voor veteranen) en verder is er niks te beleven in het gat. Maar, na de eerste schok te hebben verwerkt (en ondanks dat we het bruchte huisfeest van Myrthe en Marlies hebben misgelopen) was het echt een geweldig weekend! Veel medestudenten leren kennen. Het was een gevarieerd gezelschap: Australiërs, Amerikanen, Japanners, Koreanen, Chinezen... Je leert tijdens zo’n weekend erg veel over elkaars cultuur, maar vooral ook over wetgeving, gebiedsontwikkelingen en methodes, onderwijs, overheid etc. Het zal je verbazen hoe verschillend landen om kunnen gaan met belastingen, stedenbouwkundige vraagstukken, maar ook hoe groot de impact van een stedebouwkundige ingreep kan hebben op een samenleving.

Wat ik erg fijn vind is dat je tijdens de collegereeksen hier in Sydney veel meekrijgt van het bedrijfleven door alle gastcolleges. Ook heb ik best veel tijd voor mezelf hier. Daardoor begin ik steeds meer na te denken over wat ik met en na mijn afstuderen wil gaan doen en steeds meer begin in het gevoel te krijgen dat ik daadwerkelijk een idee heb van wat dat dan is! Er zijn zo veel interessante vraagstukken en problemen die nog opgelost moeten worden. Er zit zeker ook iets voor mij bij!:)

Verder gaat alles goed hier! Bekijk weer wat foto’s en tot de volgende keer :) http://picasaweb.google.com/Marleen.Kleijn

• 07 September 2009 - 10:48

Martijn:

he nichie

echt super leuk dat je het daar zo goed naar je zin hebt en veel over andere culturen komt te weten. geniet er nog van daar en spreek je snel weer

xxx je neef

• 07 September 2009 - 13:10

Ruud&Erna:

Hoi Marleen. Het gaat gelukkig erg goed met je. En ook 'n leuk weekend achter de rug. Wij zij wel erg benieuwd wat je dan ook gaat doen als je klaar bent met je studie. We horen het vanzelf. veel liefs en dikke kussen van Ruud en Erna xxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 07 September 2009 - 19:02

Hans En Marlies:

Hoi hoi Marleen, wij zullen onze email, na het lezen van jouw ervaring, nauwgelet in de gaten gaan houden, hoor! Maar als je daarbij de kansen krijgt om zo'n waardevolle internationale contacten te hebben, dan mag je je mail best een keertje missen, toch. Geweldige en unieke ervaringen. Het is erg leuk om je zo te kunnen volgen, Marleen. Tot een volgende keer maar weer. Veel liefs van ons beide.

• 08 September 2009 - 07:30

Els:

Hey Marleen,
    Dat zou mij ook kunnen overkomen...maar gelukkig haal je ook veel positiviteit uit! Heel veel plezier daar en ik ben benieuwd wat je later gaat doen als je groot bent ;)
    Groetjes Els

• 08 September 2009 - 21:29

Marianne En Tjeerd:

Lieve Marleen, wat een fantastische ontwikkeling. Leuk te vernemen dat je buitenland trip meer is dan alleen maar het halen van je studiepunten in het buitenland, maar dat je door je verblijf in Down Under een duidelijker beeld krijgt van een vervolg na je studie. Blijf genieten. Liefs, Marianne en Tjeerd

• 16 September 2009 - 09:51

Papa En Mama:

Hallo lieverd, wij vinden het geweldig om te horen dat je door deze fantastische ervaringen er steeds meer achter komt wat de toekomst je te bieden heeft. Houden van je en zijn trots op je!!

liefs en dikke kus papa, mama en natuurlijk ook Florine xxxxxxxxxxxxxxxxxx