No Worries - Reisverslag uit Sydney, Australië van Marleen Kleijn - WaarBenJij.nu No Worries - Reisverslag uit Sydney, Australië van Marleen Kleijn - WaarBenJij.nu

No Worries

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

20 Juli 2009 | Australië, Sydney

Lieve allemaal,

Er is een hoop gebeurd sinds mijn vorige berichtje. We zijn inmiddels 5 dagen in Sydney. Echt een coole stad! Lekker compact, maar toch werelds: Je loopt er niet verloren (al had ik in het begin wel moeite met de weg vinden, omdat alle kruisingen op elkaar lijken..) en alles gaat inderdaad best relaxed! Het motto is dan ook ‘Unworry’! Sydney centrum is niet erg groot, alles is te voet goed te doen. Van ons hostel (bijna ‘onderaan het centrum) naar the opera house (bovenaan bij harbour) is het maar een half uurtje lopen! En naar de Camperdown Campus (waar de faculteit bouwkunde zit) is het maar een kwartiertje. Je vind er een mix van culturen en bevolkingsgroepen. In elke wijk komt dan ook een ander type bevolking samen. In Chinatown vindt je veel chinezen (duh), in Kings Cross veel backpackers en in Glebe veel studenten (dat is ongeveer waar ik tot nu toe geweest ben...)

Sinds woensdag verblijven we in Big hostel op Elizabeth Street in Sydney centrum. Veel sightseeing hebben we nog niet kunnen doen. We zijn de afgelopen dagen vooral op zoek geweest naar een apartement. Omdat we maar voor 4,5 maanden een verblijfplaats nodig hebben, was dat iets lastiger dan verwacht. De meeste apartementen worden voor minimaal 6 maanden te huur aangeboden. Gelukkig liepen we heel toevallig een makelaar binnen die een apartement te huur aanbood van een Europeaan die in Europa aan het rondreizen is! Hij komt precies terug als wij weer uit Sydney willen vertrekken. Naar verwachting kunnen we a.s. woensdag ons nieuwe stulpje op de 33e verdieping van The Peak (zo heet het complex) betrekken. Midden in het centrum, met BBQ rooftop, zwembad, sauna, tenniscourt etc, met prachtig uitzicht op de haven, boven winkelcentrum en een markt met verse producten!

Gisteren was dus eigenlijk de eerste dag dat ik Sydney kon gaan bekijken. Ik ben een beetje gaan rondwandelen zonder de jongens. Ik had in de buurt van the opera house afgesproken met Judith, een bouwkunde studente uit Delft die ook een half jaar in Sydney gaat studeren, maar dan aan de UTS. Was erg gezellig :) In een echte Ozzie pub wat gedronken en daarna op een rooftop met uizicht op opera house gegeten. Kan makkelijk in de winter. Echt bizar! De australiërs hier vinden het echt een mega koude winter. Lopen de helft van de tijd met sjaal en handschoenen, want het is maar 16 graden! Maar ondertussen kunnen ze in de middle of winter wel gewoon op de BBQ rooftop in hun zomervestje naast een terrasverwarmer bier drinken... dus

Vandaag zijn we voor het eerst naar de Campus gegaan. We hebben een introductie van twee dagen en we hebben al enkele andere (NL) exchange studenten ontmoet. De hoofdboodschap van vandaag was eigenlijk dat het in Australië wel eens heel anders kan zijn dan de cultuur waar je vandaan komt en dat je je daardoor ‘lost’ of eenzaam kan gaan voelen en dat dat helemaal niet vreemd is. Nu moet ik zeggen dat alles wat ze over Australië vertellen tot nu toe echt redelijk overeenkomt met Nederland. Onderwijs, health, law zit allemaal wel ongeveer zo in elkaar als in NL. Voor een cultuurshok of eenzaamheid hoef ik denk ik ook niet bang te zijn! Al mis ik jullie wel allemaal hoor! Vooral in het hostel heb je eigenlijk nergens even een plekje voor jezelf. In de algemene ruimte staat de tv altijd super hard en is iedereen wel in de weer met koken, praten, film kijken etc. En de rest van de tijd ben ik natuurlijk vaak met de jongens, wat ook weer best een hele ervaring is ;) Echt fijn als we straks een eigen plek hebben :)

Morgen weer een introdag en daarna zijn we uigenodigd voor vele gratis BBQ en feestjes. Volgende week beginnen classes en kunnen we ons ook inschrijven voor verschillende activities zoals zeilen en hockey!

Bedankt weer voor alle lieve berichtjes!
Tot snel
Xxx Marleen

Enne ...‘ No worries’: Meer foto’s komen z.s.m. op http://picasaweb.google.com/Marleen.Kleijn Heb er nu nog niet erg veel van Sydney, we zijn nu immers geen toeristen meer :)

• 20 Juli 2009 - 12:56

Els:

Hey Marleen, klinkt allemaal weer goed. Toch best snel een eigen stekje gevonden! Raar he dat je nu in de winter zit ook al valt het wel mee met de temperatuur. Hier in het kikkerlandje is het niet veel warmer.
    Veel plezier en tot schrijvens! Groetjes Els

• 20 Juli 2009 - 12:59

Linda:

Hee Marleen!

Mooi dat je het naar je zin hebt daar! Ik heb net ook je foto's van Singapore bekeken, ziet er leuk uit! Ik ben benieuwd naar de rest!

Wij missen jou trouwens ook hoor! ;) geniet maar van je laatste weekje vakantie en succes alvast met de colleges enzo!

xxx
    Linda

• 20 Juli 2009 - 16:48

Marlies En Hans :

Hi Marleen, leuk weer iets van je te horen. Wat zijn jullie een geluksvogels, met zo'n apartement! Geniet deze week nog maar een beetje van je "vakantie" en succes volgende week als je classes beginnen. ik ga nu je foto's bekijken.
    Heel veel groetjes en Xxx
    van ons vijven.

• 20 Juli 2009 - 16:57

Ruud&Erna:

Lieve Marleen, het komt toch allemaal weer goed. Je pa & ma zijn zaterdag bij ons komen eten, wat erg gezellig was en we hebben lekker bij kunnen kletsen wat erg belangrijk was. Ze hadden erg veel te kletsen. Geniet en wij houden van je, Liefs Ruud & Ernaxxxxxxxxxxxxx

• 20 Juli 2009 - 18:32

Papa En Mama:

Hee lieve Marleen..We hebben elkaar de afgelopen dagen gelukkig regelmatig gesproken maar het is ook weer leuk om je reisverslag te lezen. De temperatuur is echt wel lekker he... lijkt wel lente i.p.v winter. We hebben "The Peak" al kunnen bewonderen en hopen dat je er woensdag in kunt. Nou meisje, veel plezier nog met de intro, een gezellige BBQ en succes met je classes. We horen nog wel of je gaat zeilen, hockey of beide gaat doen.
    Geniet maar lekker van deze super mooie tijd.
    We Belluhh wel weer.

Heel veel liefs en een dikke knuffelzoen van Papa en Mama HVJ xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 21 Juli 2009 - 00:39

Lotte:

Hey Marleen,
    Even een berichtje van een erg gezellig (en ook druk ;) ) hostel in Skopje (Macedonie). Al je verhalen klinken heeerlijk! Heel veel plezier nog met de introductie, de BBQ's en feestjes!!

xx Lotte

• 21 Juli 2009 - 03:20

Karen-Ann Voorbraak:

Hoi Marleentje!

Fijn dat je het zo naar je zin hebt! Nog even de toerist uithangen is erg fijn, voordat je straks weer aan de studie moet. Geniet er maar van en van je nieuwe huis.

Liefs uit NYC, Karen-Ann

• 21 Juli 2009 - 14:30

Paula:

Hé schatje!

Ben blij om te horen dat alles goed gaat en je het naar je zin hebt.
    Geniet er lekker van!

Ik zal je mijn verslag nog mailen ;)

X voor jou!

• 21 Juli 2009 - 21:23

Florine:

Lieve Marleen!

Je hebt het al erg naar je zin lees ik! maar ik mis je wel al heel erg. Heel veel succes met de intro dagen en het overhuizen naar jullie big app.:P Als jullie hem krijgen.succes!!

Kusje van je zusje